Barn

Det å bli født kan være en stor påkjenning for kroppen. Vanligvis tåler barnet dette, men selv en normal fødsel kan ha stor innvirkning på barnet, for eksempel hvis den er veldig rask. Belastningen blir ekstra stor hvis barnet kommer i seteleie eller har ligget trangt i livmoren. Dette vil kunne føre til symptomer som blir merkbare rett etter fødselen, eller først etter lang tid. Luftsmerter og gråt er noen av de mest kjente. Andre plager kan være posisjonelle problemer, for eksempel at de ikke klarer å snu seg, vondt for å ligge på ryggen eller smerter i nakken. Ofte skyldes dette blokkeringer og feilfunksjoner i ryggsøylen.

Hva kan barnet og foreldrene gjøre?:

• Stimulere nakkebevegelse, koordinasjon og variasjon i bevegelse
  • Gi trygghet og omsorg
  • Være bevisst på kosthold. Unngå blant annet for mye sukker som vil gi de unødvendig og ofte forvirrende energi.

Hva er positivt for barnet?

• Krabbing er helt nødvendig for å stimulere hjerne, muskulatur og skjelett. Det vil også utvikle koordinasjonen.
  • Et barn må forandre på stillingen, ellers blir det liggende slik til det blir flyttet. Varier plassering fra gang til gang. I sengen bør det legges på høyre og venstre side annen hver gang.
  • Synsinntrykk burde plasseres slik at barnet ikke ser i samme retning bestandig
  • Ikke la barnet sitte for lenge i en babystol. 10-15 minutter er nok i begynnelsen.
  • Det er viktig å støtte bakhodet med hånden når barnet ikke kan holde hodet selv, både når man løfter det og holder det i en sittestilling.
  • Det er sunt for et barn å ligge på magen når det er våkent. Begynn så tidlig som mulig med dette. La det løfte hodet og ryggen. Da blir ryggen og nakken sterk, og barnet utvikler bedre koordinasjon og motorikk.

Generelt:

Som primærkontakt kan kiropraktorer henvise til barnelege hvis det skulle være nødvendig. En sjelden gang er det også nødvendig å henvise til røntgen eller MR. I mange tilfeller er det nyttig å samarbeide med barnefysioterapeuter for øvelser.

Kolikk, KISS og KIDD har som regel ufarlige årsaker, og lar seg lett behandle. Barnet blir raskt bra, ofte er det ikke nødvendig med mer enn 4-5 behandlinger.

4 av 10 skolebarn har nakkesmerter.

Stadig flere skoleelever plages av hodepine samt rygg- og nakkesmerter. Blant grunnene er den nye klasserom-innredningen med gruppebord.

Mange skoler har gått bort fra den tradisjonelle klasseromoppsettet med pulter på rekke. Isteden skal elevene samarbeide rundt gruppebord. Sikkert positivt læringsmessig, men det skaper problemer for barna som må sitte med ryggen mot tavlen.

Kosthold:

Verdens fineste maskineri bør ha verdens beste drivstoff. Kiropraktoren ønsker å hjelpe deg til å forstå hvor viktig maten du gir til barnet ditt er. 80% av 4 åringer får i seg mer sukker enn anbefalt. Andelen øker med alderen. Den første tiden etter at et barn er født er føden selvskreven. Amming eller morsmelkerstatning.

I samråd med offentlige retningslinjer anbefaler vi tilskudd av omega-3 fettsyrer og D-vitamin fra første stund. Vær nøye med dette hver dag, så blir det tilslutt en god vane.
Den første faste maten som blir introdusert til barna anbefaler vi at du lager selv. Kok grøt som ikke er tilsatt sukker. Denne kan med fordel tilsettes fettsyrer/ olje og etterhvert tilsettes andre smaker når barnet blir større. Lag middagen selv av moste, kokte grønnsaker samt smør, og introdusere kjøtt/ fisk nå det er tiden for dette. Dette er bedre alternativer enn ferdigmaten som produseres.
Vi anbefaler at man fra starten av forsøker å introdusere nye matvarer hele veien, så kan barnet ditt trene seg opp til å like nye smaker og næringsstoffer.
Drikke utover morsmelk/erstatning er selvfølgelig vann! Barn trenger lite saft og juice , dette kan komme inn som supplement etter hvert. Barn trenger ikke drikke melk. Syrnede melkeprodukter uten sukker er ett bedre alternativ.
Jo lengre man venter før man gir barnet sukker og andre søte matvarer - jo mindre avhengig av søtt blir det. Vent i det lengste med godteri, is og brus.
Vær også bevisst sammensetningen av næringsstoffer barnet ditt får i seg hvert måltid og hver dag. Regelmessige måltider og variert kost er viktig også for barna. Nervesystemet trenger riktig påfyll for å kunne utvikle seg optimalt.
Kiropraktoren vil gå igjennom kostholdet til barnet ditt med deg og evt anbefale deg gode endringer du kan gjøre. Vi henviser deg videre til spesialister om det skulle være nødvendig.

Spedbarnskolikk

Babyen din gråter hjerteskjærende og intenst. Trekker beina oppunder seg, fekter med armene og presser hodet bakover. Trøst hjelper ikke. Det som skulle være en fredfull tid sammen med den nyfødte har utviklet seg til småbarnsforeldres verste mareritt.

Kolikk er en tilstand som viser seg ved at barnet gråter utrøstelig hver dag i en lengre periode. 10-15 % av alle barn får kolikk.
Kolikk kommer som regel i løpet av de første 2-4 uker etter fødsel, og symptomene varer sjelden lenger enn tre måneders alder.

Tegn på kolikk:

• periodevis, uforklarlig, intens skriking hos et ellers friskt barn.
  • beina trekkes ofte opp mot magen.
  • hode og overkropp bøyes ofte bakover.
  • urolige arm- og benbevegelser barnet er oftest helt utrøstelig.

Behandling:

Når kiropraktoren velger å behandle et kolikkbarn, vil det alltid i forkant ligge til grunn en grundig undersøkelse av barnet og en dyptgående samtale med en eller begge foreldrene. Selve behandlingen er meget skånsom, og prinsippet er det samme som ved behandling av voksne, nemlig å få muskulatur og ledd til å bevege seg normalt.
Behandlingen er ikke forbundet med ubehag eller plager for barnet.
Rådgivning er en vesentlig del av behandlingen. Amming, kost, morsmelktillegg, søvnatferdsmønster, hvordan bære barnet, hvordan trøste barnet er gjerne temaer som blir berørt.

Resultater:

Mange barn med kolikksmerter har god effekt av kiropraktor­behandling. Dette støttes av flere forskningsrapporter fra bl.a. Danmark, Norge og Syd-Afrika, som viser at barn med kolikksymptomer blir betydelig bedre eller helt asymptomatisk av kiropraktorbehandling. I Norge refereres det ofte til en undersøkelse hos en kiropraktor i Bergen hvor den manuelle delen av behandlingen hadde like stor effekt (3 av 4 ble bra) som en kognitiv intervensjon d.v.s. råd og veiledning.

KISS/KIDD

Legen og manuell medisineren, Heiner Biedermann begynte å bruke begrepet KISS på begynnelsen av 1990 tallet. Han har over årene behandlet mange tusen barn med KISS-KIDD problematikk. Før barnet er et år gammelt finner han at som oftest er en behandling nok for å tilbake funksjon i nakken hos 80-90% av barna, og at en tredjedel trenger oppfølging hos fysioterapeut.

Etter barnet er 12-14 mnd gammelt, finner han barnet trenger minst to behandlinger og at ca halvparten trenger videre fysioterapi.

KISS kan bli oversatt som en kraftig nakkelåsing som påvirker barnets utvikling og velbefinnende.
God nakkefunksjon er grunnleggende for barnets generelle utvikling, koordinasjon og integrering av sanseinntrykk.
Barn er annerledes enn voksne på mange måter, de har et uferdig nervesystem, de er mykere og mer bevegelige. Størrelsen og tyngden på hodet relativ til kroppen er mye større enn hos voksne. Samtidig er muskulaturen til å holde hodet oppe svakere.

Noen av de hendelsene som kan påvirke nakkefunksjonen hos barn er:
  • En tøff fødsel
  • Fødselsforløsende hjelpemidler som vakuum eller tang
  • Sete-leie
  • Tvilling-leie
  • Hos større barn kan traumer og stress også påvirke nakkefunksjonen.

KIDD er betegnelsen for et større barn med et udiagnostisert KISS problem. KISS-KIDD er ikke en sykdom.

KISS er betegnelsen for "kinematic imbalance due to suboccipital strain".

KIDD er betegnelsen for "KISS-Induced Dysgnosia and Dyspraxia"< br />
Dysgnosi: sanseintegrasjons forstyrrelse

Dyspraxia: Klossethet

Symptomer hos KISS barn kan være følgende:

• Favorittside av nakken eller skjevstilling
  • "Banan-form" eller C skoliose
  • Kolikksymptomer eller generell uro
  • Ligger med hodet ekstremt bakoverbøyd
  • Amme/sugeproblemer
  • Ømhet/hypersensitivitet i nakken, og liker ikke når man tar på nakken eller får klær over hodet
  • Asymmetrisk hodefasong eller skjevt hode

Symptomer som går under betegnelsen KIDD kan være følgende:

• Konsentrasjonsvansker
  • Hodepine
  • Balanseproblemer
  • Forsinket motorisk utvikling
  • Mage-/tarmproblemer

Etter en grundig undersøkelse består behandlingen av lette trykk for å få tilbake normal funksjon i nakken. Deretter gis det råd, veiledning og øvelser som foreldrene kan gjøre hjemme. Noen barn trenger kun noen få behandlinger og en ettersjekk, og andre trenger oppfølging hos barnefysioterapeut i tillegg.
Kiropraktoren henviser til barnefysioterapeut, røntgen eller annen (lege-) spesialist der det er nødvendig.