Kiropraktikk

Kiropraktor er en yrkestittel som i Norge er forbeholdt kiropraktorer som er autorisert av Statens autorisasjonskontor for helse-personell

Kiropraktorene forebygger, diagnostiserer og behandler feilfunksjon og sykdom i muskler, nerver og ledd. Kiropraktikk og har som hovedmål å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem ved feilfunksjon.

Kiropraktorens viktigste hjelpemiddel er hendene, og kiropraktikk betyr å utføre med hånd. Politisk og forvaltningsmessig betraktes kiropraktikk idag som en moderne, kunnskapsbasert helseprofesjon som er integrert i det etablerte, offentlige helsevesen i Norge.

Det har vært praktisert kiropraktikk i Norge siden 1922, men retningen er ca. 100 år gammel. Fra 1988 ble tittelen beskyttet og utøvere må være autorisert og ha lisens ihht «Lov om helsepersonell» på linje med annet helse-personell.

En kiropraktor har status som primærkontakt innen sitt område på samme måte som leger, tannleger og psykologer er det på sine respektive felt.

Fra 1. januar 2006 gav lovendringer kiropraktoren og pasientene flere rettigheter. Disse gjør det enklere og rimeligere å benytte seg av kiropraktorens spesielle kompetanse ved behov:

Kiropraktoren har:

- Henvisningsrett til radiologiske undersøkelser, sykehus, spesialist eller fysioterapi

- Rett til å sykemelde inntil 12 uker.

Pasientens fordeler:

- Trenger ikke legehenvisning for at det offentlige skal dekke deler av behandlingen.

- Inntil 14 årlige behandlinger refunderes.

Hva er de vanligste plagene pasientene våre kommer med?

- Korsryggsmerter
- Nakkesmerter